måndag 26 juni 2017

Första halvan av båtsäsongen

Båten skulle tidigt i vattnet i år. Det bestämde jag i höstas. i slutet av april drogs flytetyget hem från Bådahamnen där det stått över vintern. Jag skulle bara idka diverse lätt och snabb skötsel innan den skulle få återvända till hamnen och ner i plurret. Den inledande tvätten blev det si och så med. Någon hade nämligen lämnat högtryckstvätten så att den frostsprängt över vintern. Nåväl. Tvättandet skulle jag fixa lite senare. Först ett par andra detaljer...

Bland annat började jag kika på fett - närmare bestämt olja - som låg på trailerns mittbalk. Oljan verkade sippra ner genom en skada på ett ställe i kölen - rakt under motorn.
Sprickor.
Troligen en gammal grundstötning eller oförsiktig landning på trailern som orsakat små sprickbildningar upp genom kölen.  Sedan har motorvätskor sakteliga letat sig ner genom alla lager av glasfiber - samt eventuellt i en trolig inbakad träköl som i så fall sugit åt sig av alla härligheterna.

Det slog mig att fettet (oljan) nog var på trailern redan förra året. Men någon vatteninträngning tror jag inte det var fråga om. Hur som helst ville jag åtgärda saken.

För att komma åt att se & arbeta bättre klämde jag in en domkraft under den del av fiskjärnet som går in under kölen varpå jag började pressa upp båten och trycka in kilformade takspån mellan trailern och kölen. Sakta, sakta skapades lite arbetsutrymme under det skadade stället.

Sedan slipade jag. Tog bort ganska mycket glasfiber. Kom inte mot någon förmodad träköl ännu efter nästan två centimeter av grävande i glasfibern.

Därefter fick jag för mig att slipa lite i fören också. Där fanns nämligen en gammal reparation med flagnande glasfibermatta. Tog bort allt löst och slipade någorlunda jämnt. Ska fulreparera detta med en fläck epoxyprimer.

Slutligen började jag spontanköra slipmaskin på en "oestetisk" fläck högre upp på skrovet också. Det skulle jag inte ha gjort. Topcoaten blev bara varm och mjuk. Får även fulfixa lite där. Ett annat år ska skrovet ändå få en bättre genomgång.

I väntan på lamineringsvänlig sommarvärme oljade jag [lantern]masten (eller gösstaken) och spillde roslagsmahogny i pollarna. De var törstiga...

... Mycket törstiga. Det blev några omgångar. Tjärdoften fick mig tro att jag har en träbåt. Det är skönt att ha en träbåt.

Efter många år kom slutligen ett väder som bjöd på plastar-temperatur. Väntan hade varit lång och svår men nu infann sig alltså tillräckligt många celsiusgrader för att epoxyn (jo jag valde epoxy) skulle kunna härda på ett bra sätt.

Eftersom kölen var marinerad med olja hade jag behandlat med aceton många gånger om i flera dagar. Troligen sipprar det fram mera fett på enstaka ställen och möjligen finns det risk för att reparationen kan släppa någonstans.

Men jag plastade. Det blev verkligen inte snyggt pga. att det fortfarande var trångt och pga. att det var ojämnt undertill. Att klippa exakta glasfibermattor av väven så att en ojämn yta till slut blir rak när man kommer till rätt nivå ville inte låta sig göras. Men för att inte dra ut på torrsäsongen allt för länge, är planen nu att slipa på nytt när båten åter är uppe på land i höst. Då slipas det till en jämn yta och så kan jag lägga rakare lager väv. Ville inte spackla eftersom jag var mer intresserad av att armera ordentligt med väven. Ojämnt må det vara men jag tror att jag fick till en tät och stadig reparation. Det är dock rimligen inte några stora påfrestningar på det aktuella stället.

Nästa lilla detalj som måste åtgärdas var matarpumpen. Den läckte bränsle - typ en deciliter på två timmar. Kanske inte så mycket men ändå exakt en deciliter för mycket på två timmar.

Givetvis finns inte rätt pump. Men i Vörå hittade jag en som var tillräckligt nära. Allt utom den där vipparmen som ska ligga mot kamaxeln (på traktorvarianten) var korrekt. Armen på den nya var för lång. Funderade först på att kapa den, men beslöt sedan testa att använda gamla pumpens nedre del i kombination med nya pumpens övre del och inälvor. Allt passade perfekt

Firman Parsons (som marinerade Fordson-motorerna) bytte troligen pumpmodell i samband med att den monterades på sjövattenpumpens axel istället för på sin gamla plats på blocket mot kamaxeln. Super Majorens originalpump passar inte mot vattenpumpens axel. Pumpen jag köpte hör således till en Massey Ferguson (viktig information). Sedan kollade jag andra MF-pumpar och kunde notera en variant med exakt samma arm som min gamla pump. Den varianten hade dock inte samma överdel. Det är komplicerade grejer det här...

Mojängerna som blev över. Nya pumpens nedre del och resten från den gamla. Någon diesel verkar inte läcka från pumpen, men fungerar den?


Ja, det gör den...

Att komma så här långt tog hela våren. Mitt arbete tenderar ha intensiva veckor i maj och när jag var ledig hade jag ofta helt enkelt inte de behövliga grejerna pga. att jag inte hunnit sticka mig in till affärerna under deras öppethållningstider.

På kvällen efter pumpbytet (en lördag) gick jag för att städa efter mig. Då såg jag hur hela båten sakteliga fick slagsida. Etta trailerdäcket fick just då för sig att helt spontant tömma sig själv i sakta mak.

Det var i och för sig ganska väntat. Däckets kondition hade varken rim, reson, sans eller vett - inte ens en gnutta av någondera. Jag var faktiskt bara väldans glad att det inte hände när båten skulle transporteras till hamnen. Punktering mitt på kyrkbron hade varit en tiopoängare.

Och nu då? Hjulupphängningen med hjul och fälgar kommer från någon gammal 70-tals Volvo (lastbil). Det är stora rackare som inte växer på träd.

Fick gå in efter domkraften och pumpa upp trailerns vänstersida samt palla under med diverse plankor - och givetvis de kilformade takspånen som ju är perfekta i allt tänkbart precisionsarbete.

På måndagsmorgonen kollade jag hos två lokala firmor och det blev napp när jag ringde till lastbilsskroten i Munsala. De hade en hel fälg med monterat däck. Perfekt!

Så på tisdagen körde jag till skroten och hämtade fälgen i fråga.

Innan dess hade jag låtit bultarna och muttrarna bada i rostlösning. Till slut gav alla även med sig. Fick förstås banka ganska länge med släggan mot insidan av fälgen innan den letade sig ut. Hölll kvar översta muttern som säkring längst ut på bultgängorna så att allt inte skulle ramla ut med dunder och brak. Bara fälgen och däcket väger ju tusen och åter tusen ton.

En stunds släggbankande gav önskat resultat.

Sedan skulle (förstås) nya fälgen/däcket baxas på plats. Tvenne takspån fick - hör och häpna - agera hjälpmedel när jag behövde hitta korrekt position för att på fälgen trädd på bultarna. Järnstången håller mot för att allt inte ska ramla ut medan jag tar det viktiga fotografiet.

...Och där var det på plats. 
Första muttern på sin bult.

Skruva, skruva, skruva... Klart. Där står trailern nu på nya hjulet. Däcket är ju hur fint som helst. Håller säkert 60 år ännu.

Och vad skulle jag göra med det gamla då? Spara?

Innan jag tog beslut i den frågan åkte jag på arbetsresa till södra Italien och var med om nattkaraoke hos en excentrisk farbror.

Efter karaoken kände jag starkt för att skära sönder däcket.

Jag skar och såg att det blev bra.

En idé hade nämligen fått fäste i min skalle. Däcket skulle användas för att skapa stadiga men mjuka kuddar mellan trailer och båt. En hel del av småskadorna som finns under kölen är helt säkert orsakade av trailern. Det ska vara slut med sådant nu. Det är knepigt att kapa ett lastbilsdäck tvärs över. Men med envishet, rätt metod och rätt verktyg för rätt moment började det gå allt bättre vartefter.

Alla gummidelarna tas till vara och placeras ut på strategiska platser. Kommer att bli hur bra och stiligt som helst. Ingen sommar utan Ernst!

Man skulle kanske kunna tro att miljötänk inte är en del av den här båten. Men se då tror man fel.

Det finns utan tvekan miljövänligare båtar (segelbåtar, träbåtar och segelbåtar i trä). Men min båt är byggd 1962 och jag tror på återanvändning av gamla prylar. Vad ska annars hända med denna gamla skönhet. Motorn kunde vara ny och mera bränslesnål. En ny motor kunde dessutom vara klenare (ännu mera bränslesnål) eftersom skrovet är så fruktansvärt lättdrivet i vattnet. Båten skulle klara sig galant med 20 hk. Mindre motor skulle också ge mera plats och rörelsefrihet ombord.

Men nu börjar jag inte satsa pengar i ny motor och de ombyggnader det skulle kräva. Så i samband med propellerfunderingar blev det helt enkelt en ny i stället för att reparera den gamla (som sett sina bästa dagar och inte blir riktigt bra efter reparation). ...Så mycket för "återanvändning" jotack... *host, host*

Uträkningen, tanken och idén är nämligen nu att jag kan köra med skrovets marshfart på mycket lägre motorvarv än tidigare. Motorn har nämligen ork att gå lugnt och ändå driva en större och mera effektiv propeller. Detta torde i teorin ge bränsle- och miljö-inbesparingar. Hur det blir i praktiken får den kvarvarande båtsäsongen avgöra.


3 kommentarer:

  1. hej länge sedan... det är jag som har en liknande Delfin och jag
    ser att du har bytt skruven
    till vilken och hur går hon nu ?
    //conny

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Det blev en nytillverkad från Steelcraft Propellers i grannstaden.
    Teori (beräkningar) och praktik gick dock inte ihop. Den nya är för stor och jag måste byta ner mig igen då motorn inte orkar upp i optimala varvtal. Har inte tagit itu med det där än. Ska först ta kontakt med tillverkaren och fundera lite. Sedan får jag se hur vi gör.

    SvaraRadera
  3. Gamla är 15 x 15 och nya är 16 x 16. Men den har dessutom så mycket mer effektiv utformning att steget sannolikt är mycket större än om man tar den gamla modellen och tänker sig 16x16 av den.

    SvaraRadera